Efterskolen Solgården
På efterskolen Solgården i Tarm er det plads til alle. I skoleåret 2016/17 har skolen fem elever, der er kommet til Danmark som flygtninge, sidste år var tallet otte.

Foto: Ingelise Diaminda
Det, at sende sine børn på efterskole er en meget dansk tradition, der ikke er udbredt på samme måde i de fleste lande, hvorfra flygtninge i Danmark kommer. Men på efterskolen Solgården har man alligevel god erfaring med at have elever fra andre steder i verden. Det giver noget til alle eleverne siger Ingelise Diaminda, der er lærer på skolen.
”Når man lærer nogen at kende, så ændrer det ens perspektiv” siger Ingelise Diaminda, der også fortæller, at skolen tilbyder elever at tage 9. klasse over to år. Det sker, hvis det vurderes at det er hvad der giver den enkelte de bedste muligheder for at følge med sprogligt og fagligt. Samtidig følger elever med dansk som 2. sprog særlig danskundervisning og får understøttende undervisning i de fag, hvor det er nødvendigt.
Netop sproget er noget af det, der rykker sig mest, for de elever på skolen, der skal lære dansk. ”Det gode ved efterskolen er at det ikke kun er i undervisningen. De har mulighed for at tale dansk døgnet rundt. Det giver et kæmpe boost.” siger Ingelise Diaminda.
Skolen, der bygger på et kristent grundlag, lægger stor vægt på værdierne respekt og ligeværdighed. Derfor er det heller ikke noget problem, at nogle af eleverne er muslimer. De deltager i andagter og gudstjenester på lige fod med de danske elever, der heller ikke alle har en kirkelig baggrund. Samtidig giver det mulighed for at alle eleverne lærer at forholde sig til mennesker med en anden kultur. De elever der er kommet hertil som flygtninge har haft muligheden for at fortælle om deres historie og deres baggrund, og det var meget lærerigt og gribende, både for de ansatte og de andre elever, forklarer Ingelise Diaminda.
På Solgården har de altid haft en enkelt eller to elever om året, der ikke kom fra Danmark, men det er noget nyt, at der er så mange interesserede. Skolens gode ry spreder sig som ringe i vandet, og det er et udtryk for de gode oplevelser, som elever har med skolen, at der kommer flere og flere med flygtningebaggrund, der gerne vil sende sine børn på Solgården.
Flere af landets kristne efterskoler er på den ene eller anden måde engageret i at byde mennesker, der er kommer til Danmark som flygtninge, velkommen. Nogle steder sker det som på Solgården, hvor unge får gode muligheder for at lære dansk og få danske venner. Andre steder giver skolerne deres elever mulighed for at hjælpe ved at deltage i frivilligt arbejde. Det vil du kunne læse mere om i den kommende tid, hvor vi deler flere gode historier fra efterskoler.

Foto: Ingelise Diaminda

Foto: Ingelise Diaminda